ערכים – מצפן טבעי

ערכים

מהם ערכים?

הערכים האישיים שלנו הם המצפן שדרכו אנו  מוודאים כי אנו פועלים בדרך הנכונה לנו ביותר. פיתוח מודעות לערכים האישיים שלנו יכולה לחסוך לנו זמן, אנרגיה, וסבל מיותר בעבודה, במערכות יחסים ובכל תחומי החיים. 

אי אפשר לדבר על אימון מבלי להתייחס לאחד התהליכים המרכזיים ביותר והוא זיהוי ערכים אישיים והפיכתם למרכזיים בחיים של כל אחד.  זיהוי הערכים יכול להיעשות בשלוש רמות: ערכים לצורך הישרדות, ערכים המבטאים רצונות וערכים המתייחסים למאווים (מאסלו).  ערכים קובעים מהו הטוב ומהו הרע עבור האדם. 

החשיבות של זיהוי הערכים האינדיבידואליים שלנו גדולה מאד, שכן הם מקור המוטיבציה הפנימית שלנו. משימות או מערכות יחסים העומדות בסתירה לערכים שלנו, יכולים לגרום לנו סבל רב ולתחושה של מאבק פנימי מתמיד. סולם הערכים האישי הוא מעין מסנן אשר מגן עלינו מפני עשיית הדברים שנוגדים את האישיות שלנו

לדוגמה, הדבר המבדיל בין אנשים שומרי חוק לבין עבריינים הוא סולם הערכים השונה. נניח שאדם מגדיר לעצמו מטרה מרכזית בחיים “לעשות הרבה כסף”. ההחלטה לגבי מידת הלגיטימיות של מעשים שונים, תכתיב את הקווים האדומים של אותו אדם. 

אם נדמה את חיינו לעץ: הענפים מייצגים את תחומי החיים השונים שלנו, הגזע את האישיות, התרבות והסביבה שלנו, והערכים הם השורשים שלנו מהם אנו שואבים את מקור האנרגיה והחיות. 

מהם הערכים החשובים לי בחיי?

שאלו את עצמכם שאלה: מהם 10 הערכים החשובים לכם בחיים? (יש כאלו שיכולים למצוא גם הרבה יותר מ-10). לאחר שזיהתם את רשימת הערכים החשובים, דרגו אותם לפי סדר החשיבות. מה הערך המרכזי ביותר בחייכם? ועכשיו אתם מוזמנים לבדוק כמה ערכים אלו קיימים בחייכם. ערכו טבלה שבועית ובידקו כמה הייתם נאמנים לערכים שלכם מידי יום. בוודאי תמצאו שיש ערכים “מוזנחים” שאינם מקבלים ביטוי בחיים שלכם. אתם מוזמנים להתחיל לנהוג אחרת כך שערכים חשובים אלו יקבלו ביטוי מידי יום.

 כאשר אנו נאמנים לערכים שלנו, אנו מרגישים תחושה של סיפוק והלימה בין איך שאני רוצה לחיות לבין איך אני חי את חיי למעשה. 

לדוגמא אם בתוך רשימת הערכים החשובים ביותר כתבתם: משפחתיות, הצלחה, הגשמה אישית וסיפוק, ובחיי היום יום אתם מוצאים את עצמכם נעדרים מרבית שעות היום מהבית, עובדים בעבודה בה כישוריכם אינם באים לידי ביטוי אתם יכולים לשאול את עצמכם כיצד ניתן להכניס ערכים אלו בצורה משמעותית יותר לחיים. 

אמונות: 

אמונה, הינה תפיסת העולם שלי. אמונה יכולה לקדם או להגביל אדם מלהשיג את יעדיו בחיים.

 אם אני מחזיק באמונה, ש”אדם לאדם זאב”, הרי שרוב מערכות היחסים שלי יתאפיינו בחשדנות וריחוק מאנשים. אמונה זו יכולה לחבל במטרתי לבנות זוגיות המושתת על אמון ופתיחות. תהליך של אימון, מאפשר לאדם ללמוד מהו סולם הערכים שלו, ולשנות אמונות מגבילות המחבלות בהשגת מטרותיו בחיים. 

מהן האמונות שלי?

כפי שערכתם רשימת ערכים החשובים ביותר בחייכם, אתם מוזמנים להתחיל ולברר מהן האמונות שלכם. אחת מהדרכים לזיהוי אמונות פנימיות קשורה לנוכחותם של הערכים שלכם בחייכם. במקומות בהם אינכם רואים את אחד מהערכים החשובים נוכח בחייכם, התחילו לבדוק איזו אמונה מגבילה אינה מאפשרת לערך זה להיות נוכח בחיים. תהליך בירור האמונות הפנימיות הוא מורכב יותר ותהליך אימוני ממושך מאפשר את זיהוי. אמונה, היא דבר הניתן לשינוי. אמונה יכולה להשתנות כאשר אנו מרחיבים את מגוון הפרשנויות שלנו לסיטואציה ומאפשרים לעצמו להסתכל על אותה סיטואציה מזוויות שונות. 

אם אנו חשים שבחיינו המטרות הגדולות שלנו אינן מתממשות, הרי שזו ההזדמנות להתחיל בעבודה אישית ועמוקה אשר מטרתה גישור על הפער בין המציאות הנוכחית לבין מציאות אחרת שאני מייחל לעצמי. 
במהלך תהליך אימון אישי לומד האדם לעורר את משאביו הפנימיים ולהשתמש בהם בדרך אל השגת המטרה שהציב לעצמו. 

דליה גרינבאום

דליה גרינבאום

יועצת זוגית | מדריכת הורים | פסיכותרפיסטית | מטפלת בשיטת CBT | משלבת גישות טיפול גוף-נפש

עוד עליי >
ערכים

מאמרים נוספים

מחיר הגירושין

זוגות רבים המגיעים לטיפול, נמצאים באחת מתקופות החיים הקשות ביותר בחייהם. רובם חשים כישלון אישי גדול וכאב בשל ההשלכות העתידיות.

קרא עוד »

מחיר הבגידה

ראובן הגיע לטיפול יחד עם אשתו, כי היא הכריחה אותו.  בפגישה המשותפת היחידה שקיימתי איתם, היה ברור שהוא נוכח-נפקד. הראש

קרא עוד »

לחפש עבודה זו עבודה

מפסיקים להשקיע אנרגיה בחיפוש עבודה וממקדים במציאת עבודה- ההבדל הוא למקד במה אנו מחפשים. עלינו לייצר רשימה של מה חשוב

קרא עוד »
מעוררי השראה

מעורר השראה

לעיתים רבות אני מוצאת קשר רב בין העיסוק שלי לבין שאלת האושר. לא שאני מתיימרת לדעת מהו אושר, אך פעמים

קרא עוד »