אושר – עקרונות ליישום

אושר

נפגשנו לפגישת sos. נאווה סיפרה שעבר עליה לילה גיהינום. היא לא הצליחה להירדם ולא הרפתה ממנה המחשבה שהיא פשוט מבזבזת את חייה. מאז שהתחתנה ונולדו לה ילדים, היא תקועה במקום העבודה. עובדות אחרות במשרד, הרבה פחות מוכשרות ממנה, מקודמות, והיא בקושי רב מצליחה לעמוד ברף התחתון של היעדים במשרד.  בסוף השבוע, היא פגשה את בת דודתה, בת גילה שהיה להן פחות או יותר אותו מסלול חיים. שתיהן התגייסו לאותה יחידה בצבא, למדו באותן שנים באוניברסיטה, התחתנו, ילדו ילדים ופיתחו קריירה. כשמצאו לעצמן כמה דקות פנויות לשיחה חופשית, היא חשה את גלי הקנאה בבטנה, איך החיים של בת דודתה נראים קלים, פשוטים והרבה יותר זוהרים משלה. בת הדודה סיפרה בקלילות כיצד היא משלבת עבודה, ילדים, זוגיות, חיי חברה ולימודים ובסוף היום גם מספיקה ללכת לחדר כושר.

נאווה חזרה הבייתה מרוקנת. תחושה כבדה של כישלון אפפה אותה, הדמעות שקודם לכן זלגו לאיטן,  השתלטו על דיבורה ללא יכולת לעצרן. בבוקר שלמחרת החליטה לעשות מעשה.

פעמים רבות, מצבי קיצון של משבר מאלצים אותנו לערוך שינוי בחיינו. לא אחת נאמר כי דרושה מנה גדושה של סבל בכדי להפסיקו. נאווה, ונשים וגברים צעירים רבים חווים משבר אישי עצום בהתנגשות בין התפקידים השונים שעליהם למלא בחייהם.

מחקרים העוסקים באושר, בוחנים את הקשר בין רמת החיים לבין איכות החיים. על פי מחקרים אלו, החיים בעידן המודרני, הפכו להיות מבחינה פיזית אולי קלים יותר: לא צריך לרדת לבאר לשאוב מים, או לצעוד כמה ימים ברגל כדי להגיע לעיר הגדולה. אך מבחינה רגשית-מנטלית הם הרבה יותר קשים.

בעולם המערבי, אחוזים גבוהים של האוכלוסייה, סובלים מדכאון וחרדה. במדינות סקנדיביה , שיעור הדיכאון וההתאבדויות הן הגבוהות ביותר בעולם, למרות שרמת החיים שם גבוהה.

אם כן, איך אפשר לעמוד ברמה כל כך גבוהה של לחצים ולהרגיש עם עצמנו טוב?

בשלב ראשון, עלינו לשאול את עצמנו מהם הדברים החשובים לנו ביותר? משפחה? זוגיות? קריירה? הצלחה? כל אחד מגדיר באופן שונה, מהם הדברים המסבים לו אושר. האושר האישי מורכב מהצלחות פנימיות ומהצלחות חיצוניות. חשוב שנגדיר לעצמנו קריטריונים לאושר והצלחה בצורה ריאלית, שתיקח בחשבון את המשאבים העובדים לרשותנו.

בשלב שני, חשוב שנגדיר לעצמנו סדר עדיפויות. יש תקופות בחיים בהן אנו צריכים להתמקד בדבר עיקרי ולהשקיע בו את מירב האנרגיה: השנים הראשונות ללידת הילדים, תקופות קריטיות בעבודה, לימודים, התמודדות עם מצבים בריאותיים וכו’. כאשר אנו ממקדים את כוחותינו בדבר עיקרי, אנו מגדילים משמעותית את הסיכוי לייצר הצלחה.

שלישית, עלינו לזהות את המקורות דרכם אנו מתמלאים. לא אחת דובר על הקשר הקריטי בין גוף לבין נפש. עלינו לדעת להשקיע במקורות המנטליים הממלאים אותנו: זוגיות, חברויות, תרבות, תמיכה רגשית. זו לא פריביליגיה מיותרת.

נאווה, כמו אנשים רבים, החליטה להחזיר לעצמה את השליטה על החיים שלה. בעזרת תהליך אימון של כמה חודשים, היא הצליחה לייצר סדר בחיים שלה. סוף סוף, היא חשה כיצד היא חוזרת לקבל כבוד והערכה גם במסגרת הזוגית-משפחתית וגם במקום העבודה.  

אני חייבת לצטט את אחד ממשפטי הסיכום שלה: “אני, היא החברה הכי טובה של עצמי. כשאני מתייחסת אל עצמי בזלזול וחוסר כבוד, כך גם אחרים מתנהגים אליי. כאשר אני מכבדת את רצונותיי ואת הצרכים שלי, אז קורה קסם- כך גם העולם מתנהג אליי”.

דליה גרינבאום

דליה גרינבאום

יועצת זוגית | מדריכת הורים | פסיכותרפיסטית | מטפלת בשיטת CBT | משלבת גישות טיפול גוף-נפש

עוד עליי >
אושר

מאמרים נוספים

מחיר הגירושין

זוגות רבים המגיעים לטיפול, נמצאים באחת מתקופות החיים הקשות ביותר בחייהם. רובם חשים כישלון אישי גדול וכאב בשל ההשלכות העתידיות.

קרא עוד »

מחיר הבגידה

ראובן הגיע לטיפול יחד עם אשתו, כי היא הכריחה אותו.  בפגישה המשותפת היחידה שקיימתי איתם, היה ברור שהוא נוכח-נפקד. הראש

קרא עוד »

לחפש עבודה זו עבודה

מפסיקים להשקיע אנרגיה בחיפוש עבודה וממקדים במציאת עבודה- ההבדל הוא למקד במה אנו מחפשים. עלינו לייצר רשימה של מה חשוב

קרא עוד »
מעוררי השראה

מעורר השראה

לעיתים רבות אני מוצאת קשר רב בין העיסוק שלי לבין שאלת האושר. לא שאני מתיימרת לדעת מהו אושר, אך פעמים

קרא עוד »