על רווקות ורווחים משניים

רווחים משניים רווקות

דליה שלום,

אני רווקה בת 38, מרגישה שכבר פספסתי את הרכבת. בצעירותי היו לי הרבה מאוד מחזרים והיום במבט לאחור אני יכולה להתוודות שנהניתי לשחק בהם. מגיל צעיר החמיאו לי שאני יפה ובאמת הייתה לי הצלחה גדולה עם גברים. הבעיה הייתה שלא הצלחתי להתאהב באף אחד מהם ותמיד חיפשתי מישהו יותר טוב. ככה חלפו להן השנים, כל החברות שלי התחתנו וילדו ילדים, הקימו משפחות ואני חיה רוב הזמן ללא בן זוג.

זה נכון שאת השנים האלה השקעתי בעצמי. פיתחתי לעצמי קריירה, למדתי באוניברסיטה וסיימתי תואר שני, קניתי לעצמי דירה קטנה ובסה”כ אני חיה חיים די נוחים מבחינה כלכלית.

אני אולי משלה את עצמי ובאמת שכבר אין סיכוי שאמצא בן זוג מתאים ועל רעיון לידת ילדים כבר כמעט ויתרתי. יש בחיים שלי גבר שמלווה אותי כבר הרבה שנים. הוא מעוניין בקשר זוגי איתי, אבל אני לא רואה איך אני מצליחה לחיות איתו כבן זוג.

האיש הזה הוא ממש “נשמה טובה”. הוא תמיד עוזר לי במצבים של קושי. אני יודעת שלא משנה מה יקרה לי, תמיד אוכל לפנות אליו והוא יתייצב כאן כמו מלאך שומר.

הוא באמת איש טוב אבל אני לא נמשכת אליו ואני רואה בו רק “חבר טוב”.

מה את אומרת? איך אני יכולה לצאת מהמצב בו אני נמצאת?

נטע.

—-

נטע שלום,         

העידן המודרני, בו הרבה נשים רוכשות השכלה גבוהה, מפתחות קריירה מצליחה ומצליחות לבסס את עצמן כלכלית, מוליד תופעה של הרבה נשים איכותיות שנשארות רווקות. זו תופעה סוציולוגית מעניינת שכן אלו נשים שמצליחות לממש מאוד את הפוטנציאל שלהן בתחומים של עשייה מקצועית אבל מתקשות יותר במימוש פוטנציאל של מערכות יחסים והורות.

אני מכירה נשים רבות נהדרות ומוצלחות ששואלת שאלה דומה: האם ההצלחה בעבודה היא על חשבון ההצלחה להקים משפחה. זו שאלה שאין לי עליה תשובה אבל אני מציעה להתבונן עליה מזווית של בדיקת רווחים משניים. 

רווחים משניים:

רווח משני הוא רווח שאני מקבל בצורה לא מכוונת מסיטואציה בה אני נמצא. לדוגמא במקרה שאת מתארת העצמאות הכלכלית שבה את חיה יכולה להביא עמה מספר רווחים משניים. להלן מספר דוגמאות: 

  • יותר קל לחיות לבד מאשר בשניים- אין צורך לעשות פשרות ולוותר על דברים עקרוניים.
  • חיים לבד לא לוקחים בחשבון צרכים של אדם אחר.
  • בחיים לבד לא צריך לדאוג לבן זוג.
  • בחיים לבד יש מידה רבה של חופש.

כמובן שיש עוד הרבה דוגמאות לרווחים משניים שמקבלים מחיים לבד. אם את לא מצליחה למצוא, תמיד אפשר לשאול את חברייך הנשואים מהם החסרונות בחיי הזוגיות שלהם או למה הם מתגעגעים בחיים שלהם מלפני הנישואין. 

במקרה שאת מציגה נראה לי כי הרווחים המשניים שאת מקבלת מהחיים לבד הם רבים ואולי אף יותר מהמחיר שאת משלמת ממצב זה.

אני מציעה לך לערוך לעצמך רשימה מפורטת ביותר בה את מתארת את כל היתרונות בחיים לבד מול כל החסרונות. רצוי שרשימה זו תהייה כמה שיותר מפורטת, וכמובן שתעשה בכנות עצמית גבוהה.

אם תמצאי שברשימת היתרונות קיימים יותר מרכיבים, הרי שמאזן זה יכול להסביר היטב מדוע בחייך אין זוגיות. אם ברשימה תראי שרבים החסרונות על היתרונות, התחילי לבקש מאנשים קרובים לך לתת לך הסברים על מדוע הם חושבים שאת ללא בן זוג.

תשובות מזן של “אין לי מזל” או “עדיין לא מצאתי את החצי שני”, אינן מקדמות אותך. אני מציעה להתחיל להסתכל פנימה בכדי להבין מה באמונות שלך ובבחירות שלך בחיים הביא אותך למצב בו את נמצאת היום.

אימון לזוגיות, מפתח דיאלוג מהסוג הזה: להבין מה בסיטואציה הנוכחית משרת אותך, אלו רווחים משניים את מקבלת מסיטואציה זו, אלו אמונות תוקעות אותך במצב הלא רצוי וכו’.

דבר נוסף שחשבתי עליו בעקבות קריאת שאלתך קשור למשפט בראשית דברייך: ” בחיי שלי תמיד היו גברים, נהניתי לשחק בהם ותמיד חיפשתי משהו יותר טוב”. זהו משפט שעל פי הבנתי מתמצת בתוכו תפיסת עולם שלימה שמסבירה את המצב בו את נתונה היום.

אנשים שונים מחפשים דברים שונים בזוגיות: אני מציעה לך להתחיל לבדוק עם עצמך מה את מחפשת בזוגיות. ממשפט זה אני למדה כי בעבר החיפוש היה ממקום של ריגוש ומניפולציה, מה שהביא אותך לתוצאה שאת היום לא מרוצה ממנה.

לגבי הגבר שאת מתארת בחיים שלך, זה נראה שהוא באמת מתנה שקיבלת, זו החלטה שלך איך את מוכנה להכניס  מתנה זו לתוך החיים.

דליה גרינבאום

דליה גרינבאום

יועצת זוגית | מדריכת הורים | פסיכותרפיסטית | מטפלת בשיטת CBT | משלבת גישות טיפול גוף-נפש

עוד עליי >
רווחים משניים רווקות

מאמרים נוספים

מחיר הגירושין

זוגות רבים המגיעים לטיפול, נמצאים באחת מתקופות החיים הקשות ביותר בחייהם. רובם חשים כישלון אישי גדול וכאב בשל ההשלכות העתידיות.

קרא עוד »

מחיר הבגידה

ראובן הגיע לטיפול יחד עם אשתו, כי היא הכריחה אותו.  בפגישה המשותפת היחידה שקיימתי איתם, היה ברור שהוא נוכח-נפקד. הראש

קרא עוד »

לחפש עבודה זו עבודה

מפסיקים להשקיע אנרגיה בחיפוש עבודה וממקדים במציאת עבודה- ההבדל הוא למקד במה אנו מחפשים. עלינו לייצר רשימה של מה חשוב

קרא עוד »
מעוררי השראה

מעורר השראה

לעיתים רבות אני מוצאת קשר רב בין העיסוק שלי לבין שאלת האושר. לא שאני מתיימרת לדעת מהו אושר, אך פעמים

קרא עוד »