עבודה – זו לא רק פרנסה

עבודה זו לא רק פרנסה

אסף, מוזיקאי מחונן, שהיה הבטחה גדולה בצעירותו, נזרק מהבית על ידי אשתו עופרה. 

עופרה פגשה אותי באחת מההרצאות שלי בנושא של תקשרות זוגית.  כמנהלת בארגון בו נתתי את ההרצאה, היא חשה חוסר נוחות לפנות אליי בשאלות אל מול עובדיה. היא המתינה עד שכולם התפזרו ואז בצעדים מהוססים שאלה אותי אם נראה לי שיש להם עדין סיכוי. היא תארה לי את הקושי הגדול שחווים ילדיה מאז שאסף לא איתם, שכן הוא אב משמעותי מאוד עבורם. 

אני מאמינה שכל זוג יכול להצליח. זה דורש עבודה פנימית, ונכונות לוותר על דפוסים מקובעים לטובת דפוסים גמישים יותר.

בפגישות עם בני הזוג, פגשתי שני אנשים שונים בתכלית. עופרה, אישה מתוכננת, יציבה, מאורגנת התקדמה מאוד בעבודה, מפרנסת יחידה את המשפחה.

אסף, מוזיקאי, מאוכזב מאוד מחוסר הצלחתו המקצועית, ויתר מזמן על האפשרות לפרנס את משפחתו, סיגל לעצמו אורח חיים ללא מחוייבות או יציבות. הוא הצטייר כאב אכפתי שחשוב לו מאוד לייצר לילדיו חוויות מיוחדות ומשמעותיות.

עופרה, התייאשה מאסף. היא תיארה אין סוף הבטחות מצידו על יוזמות חדשות ומבטיחות ועל מפח נפש שחוותה כל פעם מחדש.

היא כבר ויתרה עליו כפרטנר זוגי, אך התקשתה מאוד לראות את סבלם של ילדיה. היה לה ברור שהיא צריכה לבחור את מה להעדיף את צרכיה או את צרכי ילדיה?

—-

עבודה כבר מזמן היא לא רק הדרך בו אנו מפרנסים את עצמנו ואת משפחתנו. בחברה המערבית, העיסוק המקצועי הוא גם סמל סטטוס וגם ביטוי של היכולת האישית שלנו לייצר משהו. חוסר הגשמה במישור התעסוקתי, גורמת לתסכול רב, מעבר לפן הכלכלי. במידה רבה, עבודה מבטאת את מידת ההצלחה שלנו בסביבתנו.

כאשר אנו הורים, הילדים מבינים היטב מה משמעותה של עבודה עבורנו. במקרה של עופרה ואסף, עבור ילדיהם, העובדה כי אמא היא מצליחנית בעבודה והמפרנסת היחידה חילחלה את תודעתם של הילדים. הם הבינו היטב שעופרה היא העוגן של הבית.

עופרה הייתה מוטרדת מאוד מהמודל האבהי שאסף מספק לילדיו. היא שניהלה חייהם כל כך תכליתיים, מאורגנים ויציבים לא יכולה הייתה לשאת שילדיה גדלים עם אב שלא מתעורר בבוקר לעבודה יושב בסלון בחוסר מעש, הולך לישון לפנות בוקר, כשילדיו מבינים שאסור להפריע לו.

אסף כדרכם של אנשים שהפסיקו להאמין בעצמם, בחר שלא לראות זאת. הוא בחר להציג את עצמו כאב במשרה מלאה וזאת באשמת אשתו, שנעדרת שעות רבות מהבית. הצגה זו, שירתה את חוסר המוטיבציה של אסף לעשות שינוי ולהמשיך להציג את עצמו כקורבן של אשתו.

כהורים, התפקיד שלנו הוא לא רק לדאוג לשלומם של ילדנו ולספק את צרכיהם. אנו מהווים עבורם מודל לאיך לחיות את החיים כאנשים בוגרים. הורים, שהרימו ידיים וויתרו על חלומותיהם מעבירים מסר לילדים, שאין על מה להילחם וכדאי לוותר. הורים שחיים את חייהם בתחושה של חדווה ועשייה, מגדלים ילדים אופטימיים שמאמינים בעצמם ומאמינים בכוחותיהם להצליח כמבוגרים.

שתפו על ילדיכם בחוויות החיים שלכם, כדי לייצר אצלם הבנה של איך הדברים עובדים, ואיך אתם כהורים משמשים מודל מוצלח להתמודדות.

דליה גרינבאום

דליה גרינבאום

יועצת זוגית | מדריכת הורים | פסיכותרפיסטית | מטפלת בשיטת CBT | משלבת גישות טיפול גוף-נפש

עוד עליי >
עבודה זו לא רק פרנסה

מאמרים נוספים

מחיר הגירושין

זוגות רבים המגיעים לטיפול, נמצאים באחת מתקופות החיים הקשות ביותר בחייהם. רובם חשים כישלון אישי גדול וכאב בשל ההשלכות העתידיות.

קרא עוד »

מחיר הבגידה

ראובן הגיע לטיפול יחד עם אשתו, כי היא הכריחה אותו.  בפגישה המשותפת היחידה שקיימתי איתם, היה ברור שהוא נוכח-נפקד. הראש

קרא עוד »

לחפש עבודה זו עבודה

מפסיקים להשקיע אנרגיה בחיפוש עבודה וממקדים במציאת עבודה- ההבדל הוא למקד במה אנו מחפשים. עלינו לייצר רשימה של מה חשוב

קרא עוד »
מעוררי השראה

מעורר השראה

לעיתים רבות אני מוצאת קשר רב בין העיסוק שלי לבין שאלת האושר. לא שאני מתיימרת לדעת מהו אושר, אך פעמים

קרא עוד »