דיאלוג – הדרך לפגוש את האחר

דיאלוג

מהם הדברים החשובים לנו ביותר? משפחה? זוגיות? קריירה? הצלחה? כל אחד מגדיר באופן שונה, מהם הדברים המסבים לו אושר. האושר האישי מורכב מהצלחות פנימיות ומהצלחות חיצוניות. אולם, לעיתים רבות הרצוי אינו בהכרח המצוי. ככל שהפער בין המציאות הרצוייה לבין המציאות המצוייה גדול יותר כך מתגברת תחושת הדחק והתסכול. קיימים גורמים שהם לא תמיד בשליטתנו המחבלים בהצלחות שלנו, אך פעמים רבות אנחנו מהווים החסם הגדול ביותר להצלחותינו.

במדור, אעסוק במגוון נושאים המהווים נדבכים מ”מעגל החיים” שלנו ובהם אנו משקיעים את מרבית כוחותינו בכדי להצליח. הקוראים, מוזמנים להפנות אליי במייל  שאלות, אותן אוכל להציג (בעילום שם) במדור ולתת עליהן את התייחסותי.

השבוע, אעסוק במושג תקשורת: מהן הדרכים בהן אנו משתמשים בכדי להשיג את מבוקשנו. רבות נאמר אודות הדרך להשגת יעדינו ומטרותינו. באמצעות תקשורת פתוחה ודיאלוג אמיתי, זוגות מצליחים להתגבר/להיכשל במשימותיהם הזוגיות וההוריות, הורים מצליחים לקדם את מערכת היחסים עם ילדיהם ועובדים מצליחים לבסס מערכות יחסים טובים עם קולגות ועם מנהלים במקום העבודה. 

ובכן מהי תקשורת מקדמת?

המאפיין הראשון קשור בהקשבה. אם נסכים להקשיב באמת למסרים מצד הסביבה שלנו, קונפליקטים רבים יבוא על פתרונם. כאשר אני מקשיב לצד השני, אני מזהה מה הוא צריך ממני ואז אני צריך לבדוק האם אני מסוגל/רוצה לספק את הצורך שלו. זיהוי צרכים בתוך מערכת זוגית והורית הוא בסיסי בכדי לבסס חיי משפחה תקינים ותומכים.

מרכיב שני קשור במעמד השוויוני של שני הצדדים. דיאלוג מגדיר העברת מסרים דו כיוונית בעוד מונולוג מגדיר העברת מסרים מצד אחד. כאשר לשני צדדים יש מקום שווה להעברת מסרים גדל הסיכוי להגיע לפתרון המתאים לשני הצדדים. פתרון שטוב רק לצד אחד, יכול להיות “טוב” לטווח הקצר, אך לטווח הארוך הוא אינו יעיל.

מרכיב חשוב נוסף קשור באופן בו אנו מעבירים מסרים. לא סתם נאמר: “פחות חשוב מה יאמר אלא יותר חשוב האיך”. תקשורת חיובית,  ממוקדת, עניינית יכולה לעזור לכם להעביר ביתר קלות מסרים קשים. חפשו את המסרים החשובים באמת, הפרדה בין עיקר וטפל. תכננו וחשבו מה התוצאה שאתם רוצים לקבל. היו יצירתיים וחשבו איך אפשר להעביר מסרים בדרך שאינה פוגעת.

ואחרון ראו מי האדם שעומד מולכם והתאימו את המסר שלכם אליו. זכרו שתקשורת טובה היא לא מה אני אומר, אלא מה האחר שומע.

טוב. אני מקווה שהצלחתי להעביר מסר…..

דליה גרינבאום

דליה גרינבאום

יועצת זוגית | מדריכת הורים | פסיכותרפיסטית | מטפלת בשיטת CBT | משלבת גישות טיפול גוף-נפש

עוד עליי >
דיאלוג

מאמרים נוספים

מחיר הגירושין

זוגות רבים המגיעים לטיפול, נמצאים באחת מתקופות החיים הקשות ביותר בחייהם. רובם חשים כישלון אישי גדול וכאב בשל ההשלכות העתידיות.

קרא עוד »

מחיר הבגידה

ראובן הגיע לטיפול יחד עם אשתו, כי היא הכריחה אותו.  בפגישה המשותפת היחידה שקיימתי איתם, היה ברור שהוא נוכח-נפקד. הראש

קרא עוד »

לחפש עבודה זו עבודה

מפסיקים להשקיע אנרגיה בחיפוש עבודה וממקדים במציאת עבודה- ההבדל הוא למקד במה אנו מחפשים. עלינו לייצר רשימה של מה חשוב

קרא עוד »
מעוררי השראה

מעורר השראה

לעיתים רבות אני מוצאת קשר רב בין העיסוק שלי לבין שאלת האושר. לא שאני מתיימרת לדעת מהו אושר, אך פעמים

קרא עוד »