טיפול cbt בילדים, בשילוב הדרכה הורית

הדרכה הורית

הורים רבים מחפשים לילדם טיפול מתאים. המטרה היא להשיג שיפור במצבו הרגשי, התפקודי או ההתנהגותי של הילד. לפני שפונים לטיפול, לא ממש יודעים איזה גישה טיפולית מתאימה.

במאמר זה, אתאר את עקרונות הטיפול הקוגניטיבי- התנהגותי (cbt) בילדים ואת יעילותו ביצירת שינוי.

טיפול cbt  כולל מספר עקרונות חשובים:

  1. המטופל הוא שותף מלא בקביעת המטרות הטיפוליות והדרך בה ניתן להשיג מטרות אלה.
  2. הטיפול מתמקד בכוחות של המטופל, ביכולת לחשיבה חיובית, ביכולת לראות עתיד טוב יותר, ביכולת לעבוד צעד אחר צעד, בצעדים קטנים ובטוחים תוך ניטור (רישום השינוי) מתמיד של ההתקדמות בטיפול.
  3. המטפל והמטופל חוקרים יחד כיצד המטופל חושב, מרגיש ומתנהג ובהתאם  מנסים לנבא תגובות לקשרים אלה, מסיקים מסקנות ומציעים פתרונות.

ניתן להבין שטיפול cbt הוא טיפול ממוקד, מתוכנן המכוון ליצירת שינוי ברמה הקוגניטיבית (חשיבה) וברמה ההתנהגותית.

טיפול cbt בילדים כולל מרכיב חשוב של הדרכת הורים. מטרת הדרכת ההורים היא בקבלת רקע אודות הילד, הגדרת הבעייה והמטרה לשינוי, ותכנון ההתערבות לצורך השגת השינוי. להורים יש תפקיד חשוב בהעברת המסרים בבית, בחיזוק הילד לשינוי חיובי ותגובה להתנהגות שלילית.

לכן הטיפול משלב מפגשים שבועיים עם הילד, ומפגשים מתוכננים עם ההורים לצורך תכנון ומעקב אחר השינוי.

העבודה מול ההורים מתמקדת בשלושה תחומים:

  1. הגדרה והבנת הבעייה שבעטייה פונים לטיפול.
  2. הגורמים המשמרים של הבעייה- מדוע הבעייה ממשיכה להתקיים.
  3. תכנון המטרה לשינוי.

כפי שתואר, הטיפול משלב מפגשים ישירים עם הילד והדרכה הורית. כאשר ההורים הם חלק מתהליך הטיפול, הם מקבלים הדרכה, כיצד ליישם את ההתערבות שתוכננה בבית. לעיתים להורים קל יותר לשתף פעולה עם תכנית הטיפול ולעיתים קשה. בטיפול, חשוב מאוד להבין כיצד ההורים מצליחים ליישם את תכנית הטיפול, מהם המסרים שעוברים לילד בבית וכיצד מסרים אלו משמרים את הבעייה או שהם עשויים לסייע בפתרונה.

תיאור מקרה:

יפית, פנתה לטיפול עבור בנה בן ה-7. 

במפגש הראשון, בו אני מזמינה את שני ההורים יפית הגיעה לבד. היא סיפרה כי בעלה לא מאמין בטיפול והוא חושב שביד קשה אפשר לפתור את הבעיות של גל.

מתיאור מערכת היחסים בבית עלה כי בין ההורים יש חוסר הסכמה ברמה גבוהה ביחס לסגנון גידול הילדים. יפית תוארה כאמה חמה, אך חלשה בהתמודדותה עם הילדים. בעלה, תואר על ידה כחסר סבלנות, אשר מעביר עליה ביקורת רבה מול הילדים.

יפית תיארה את בנה, בן כילד עדין, לומד בכיתה א. סובל מבעיות חברתיות בעיקר בשל הקושי שלו לשאת תסכול. הוא תואר כבכיין ובעל התפרצויות זעם ולכן ילדים מתרחקים ממנו.

במפגש עם יפית הגדרנו  את המטרה הטיפולית כסיוע לבן לבסס קשרים חברתיים . כמו כן הגדרנו את הצורך לסייע לבן להתמודד בצורה יעילה עם מצבי תסכול.

העבודה הטיפולית עם בן המחישה את הקושי שלו להתמודד עם תסכול. בן התקשה להיפרד עם אמו בתחילת המפגש, הוא התעקש על פעילויות מסויימות והתנגד לפעילויות אחרות. כבר בתחילת התהליך הטיפולי, עלה הצורך ללמד את בן להגדיר את רגשותיו ולהבין כיצד המחשבות והרגשות משפיעים על התנהגותו. בסיוע לימוד טכניקות הרפייה, בן הצליח להתמודד, תחילה בתוך חדר הטיפול ואחר כך מחוץ לחדר הטיפול, עם מצבים מתסכלים.

במפגשים עם יפית התבהר כי המסרים המנוגדים של ההורים, משמרים את התנהגותו הלא מותאמת של בן. כל עת שהאב נקט בסנקציה, בן פנה לאימו בבכי וזאת בכדי להשיג הקלה. ללא שינוי בדפוס הורי זה, לא ניתן היה לקדם את מצבו של בן.

אספר כי בטיפול, יותר משצריך היה לעבוד עם בן, עלה צורך בהדרכה  והכוונה הורית. האב, הסכים בסופו של דבר להגיע לטיפול וזאת לאחר שהבין שהמסרים בטיפול תואמים את תפיסתו. ע”י הדרכה הורית, שהתמקדה ביצירת הסכמה על מטרות והסכמה על דרכים להשגתם, ניתן היה לקדם את בן בצורה משמעותית.

טיפול cbt, מתאים מאוד לעבודה עם ילדים, הוא מועבר בדרך של משחק ויצירה ובעל מסרים ברורים וישימים. אז אם גם ילדכם סובל ממצוקה, אתם מוזמנים לעשות את הצעד הראשון לקראת שינוי.

דליה גרינבאום

דליה גרינבאום

יועצת זוגית | מדריכת הורים | פסיכותרפיסטית | מטפלת בשיטת CBT | משלבת גישות טיפול גוף-נפש

עוד עליי >
הדרכה הורית

מאמרים נוספים

מחיר הגירושין

זוגות רבים המגיעים לטיפול, נמצאים באחת מתקופות החיים הקשות ביותר בחייהם. רובם חשים כישלון אישי גדול וכאב בשל ההשלכות העתידיות.

קרא עוד »

מחיר הבגידה

ראובן הגיע לטיפול יחד עם אשתו, כי היא הכריחה אותו.  בפגישה המשותפת היחידה שקיימתי איתם, היה ברור שהוא נוכח-נפקד. הראש

קרא עוד »

לחפש עבודה זו עבודה

מפסיקים להשקיע אנרגיה בחיפוש עבודה וממקדים במציאת עבודה- ההבדל הוא למקד במה אנו מחפשים. עלינו לייצר רשימה של מה חשוב

קרא עוד »
מעוררי השראה

מעורר השראה

לעיתים רבות אני מוצאת קשר רב בין העיסוק שלי לבין שאלת האושר. לא שאני מתיימרת לדעת מהו אושר, אך פעמים

קרא עוד »