זוגיות והורות – תפקידי החיים

זוגיות והורות

הטבע האנושי מתאפיין בהתפתחויות ושינויים הגורמים להבדלים גדולים בסגנונות החיים בין הדורות השונים. אם נבחן את צורת ההתנהלות של משפחות מלפני 50 שנה או יותר, נראה הבדלים תהומיים וזאת בהשוואה להתנהלות משפחות בעת הנוכחית.

ההבדל הגדול ביותר קשור לתפקידי ההורים ומרכזיותם בגידול וחינוך ילדיהם. השינוי המהותי ביותר חל בתפקידיה של האם. אימהות נכחו במחיצת ילדיהם למשך מרבית שעות היום, הניקו לתקופות ארוכות יותר, ילדים יצאו למסגרות חינוך פחות בגיל הינקות ויותר בגיל הילדות, ובאופן כללי היו מעורבות הרבה יותר בחיי ילדיהם .

לאב, היו תפקידים הקשורים בקשרי החוץ של המשפחה: עבודה, קהילה, סידורים וכדומה ומול הילדים הוא לרוב מילא פונקציה של הדמות הסמכותית-ענישתית . 

החלוקה היחסית ברורה בתפקידי ההורים ויחסי הכוחות מול הילדים סייעה להגדרה ברורה יותר ביחסים הורה-ילדה. לכן הורים התמודדו הרבה פחות עם בעיות משמעת וחציית גבולות. האוטוריטה והסמכות ההורית היו פחות נתונות למשא ומתן ולקריאת תיגר על ידי הילדים.

כיום, הורים, ממלאים תפקידים שונים בתכלית. ראשית, במרבית המשפחות, שני ההורים עובדים מחוץ לבית ולכן גם נמצאים פחות שעות במחיצת ילדיהם. הזמן שנותר נטו להורים עם הילדים הוא בין שעתיים לארבע שעות ביום. בשל סגנון החיים התובעני של מרביתנו, הורים מנסים להדביק פערים במעט הזמן שנותר להם ובזמן זה, “מעמיסים” פעילויות וזאת בכדי לפצות על תחושת האשם. איך רואים זאת? בדקו כמה צעצועים, בגדים, ספרים, קלטות וכדומה יש לילדים שלכם. בדרך כלל המון. כאשר אני קונה יותר ממה שאני צריך זה לרוב מעיד על צורך רגשי לא מסופק. 

כאשר אנו מנהלים את ההורות שלנו ממקום של רגשות אשם וצורך בפיצוי, אנו נכנסים לבור ללא תחתית. שכן שום צעצוע או משחק או ממתק לא יצליחו למלא את החסך הרגשי האמיתי עליו אנו מנסים לפצות. 

היו ריאליים ביכולת ההענקה שלכם לילדים. חוויות משותפות הופכות להיות הרבה יותר משמעותיות מאשר חפץ שקונים (גם אם הוא עולה המון כסף).

דבר נוסף, ההפחתה בנוכחות ההורית חושפת את הילדים ליותר מעורבות של דמויות מחנכות .היעדר הרצף הטיפולי-השגחתי על הילדים מותיר “שטחים אפורים”, שבהם אין להורים באמת מושג מה קורה עם ילדיהם. 

הילדים נתונים להשפעות מרובות יותר ע”י מטפלים, סבים, בייבי סיטר, טלוויזיה משחקי מחשב וכדומה ומעמדם הבכיר של ההורים עלול להתערער. 

אם כן איך מצליחים לתמרן? 

חשוב מאוד להבין שלהיות הורה במאה ה-21 הוא תפקיד שצריך לבנות אותו, לתרגל אותו ולשכלל את המיומנויות ההוריות. במצב של מציאות חיים אינטנסיבית, חשוב שנגדיר לעצמנו מהן המשימות המרכזיות שלנו כהורים וכאנשי קריירה ולדעת לחלק את הזמן שלנו בצורה ריאלית. תכנון נכון יכול לסייע מאוד להתמודד עם משימות החיים המרובות. 

דבר שני שיכול לסייע הוא יצירת שגרת חיים ברורה, עקבית ומתמשכת. לשגרת חיים יש אפקט מגן היוצר תחושה שהדברים, ברורים, בשליטה ואנחנו יודעים למה לצפות. 

קבלת עזרה מקצועית הפכה להיות יותר ויותר מקובלת. אם אתם חשים קושי רגשי בהתמודדות עם תפקידי החיים השונים שלכם דעו שהורים רבים חשים כמותכם. הסתייעו בקריאה, למידה, יעוץ שכן מדובר ביקר לכם מכל- ילדיכם.

דליה גרינבאום

דליה גרינבאום

יועצת זוגית | מדריכת הורים | פסיכותרפיסטית | מטפלת בשיטת CBT | משלבת גישות טיפול גוף-נפש

עוד עליי >
זוגיות והורות

מאמרים נוספים

מחיר הגירושין

זוגות רבים המגיעים לטיפול, נמצאים באחת מתקופות החיים הקשות ביותר בחייהם. רובם חשים כישלון אישי גדול וכאב בשל ההשלכות העתידיות.

קרא עוד »

מחיר הבגידה

ראובן הגיע לטיפול יחד עם אשתו, כי היא הכריחה אותו.  בפגישה המשותפת היחידה שקיימתי איתם, היה ברור שהוא נוכח-נפקד. הראש

קרא עוד »

לחפש עבודה זו עבודה

מפסיקים להשקיע אנרגיה בחיפוש עבודה וממקדים במציאת עבודה- ההבדל הוא למקד במה אנו מחפשים. עלינו לייצר רשימה של מה חשוב

קרא עוד »
מעוררי השראה

מעורר השראה

לעיתים רבות אני מוצאת קשר רב בין העיסוק שלי לבין שאלת האושר. לא שאני מתיימרת לדעת מהו אושר, אך פעמים

קרא עוד »