הילד בן 30

הילד בן 30

רינת ויוסי, מכרים ותיקים שלי הבינו שעכשיו זו כבר ממש בעייה. עומרי, הבן הבכור שלהם,  חגג 30, עדיין מתגורר איתם, אינו עובד בצורה מסודרת, החל, אך לא סיים לימודי תקשורת, מסתובב עם חברים, צעירים ממנו בעשור בעוד בני גילו האחרים, סיימנו לימודים ואפילו החלו להקים משפחה.

עומרי, שמח על ההזדמנות ללכת לייעוץ, בייחוד לאור העובדה כי הוריו משלמים עבורו. הוא הגיע מלא טענות אל מול חוסר רגישותם של הוריו. על כך שהם לא מפסיקים ללחוץ עליו להשלים לימודים, למצוא עבודה ולהתמסד- דברים שנראים כלא מתאימים עבורו בכלל. הוא לא הבין, מה הוריו רוצים, וכיצד הם לא מבינים, שהוא שונה, מן פיטר פן כזה, שנשאר צעיר לנצח ולמעשה 30 הוא רק מספר….

לא היו לעומרי שום תכניות עתידיות…. הוא חי את חייו ללא תכנון מבלי להבין מה הכיוון שלי וכיצד הוא יכול להשתמש בעוצמותיו כדי להביא לידי ביטוי טוב יותר את כשרונו. גרוע מכך, לעומרי לא היה מושג מהו כשרונו….

אנו חיים בעידן בהם הרבה צעירים לא מצליחים להשלים את המעבר מילדות לבגרות. זה נכון שהמצב הכלכלי מקשה על הרבה צעירים לצאת מהבית ולדאוג לעצמם באופן עצמאי, אך במקרה של עומרי, ברור היה כי יש כאן שילוב של הוריו מגוננים ובחור חסר כוחות להתמודדות עצמאית.

מטרת היעוץ, הייתה להתחיל ללמד את עומרי לתכנן לטווח הרחוק. להבין את הקשר בין התנהלות עכשוויות לבין תוצאות עתידיות.

מתוך סיפורי העבר שלו, הבנתי, כי מעולם לא נדרש להתמודד עם מחוייבות כלשהי או עם השלמת משימה. הוריו, נטו לעשות עבורו כמעט הכל. גם עבודות לבית ספר, שהוא “שכח” לעשות, הקפידה עמו לעשות עבורו, כדי לא לפגוע בציוניו. הוא סיפר לי כיצד אביו לא ישן באותו סוף שבוע ראשון כשיצא לחופשת שבת מהצבא וזאת בכדי לשפצר לעומרי את הציוד הצבאי שקיבל.

מתוך הסיפורים האלו, הבנתי שעומרי גדל ללא תחושת מסוגלות. הוריו, לא איפשרו לו להתנסות ולטעות, ובכך ללמוד מן הטעויות שלו. הוא גדל לצד הורים שחשבו שהם עושים לו טוב אך למעשה הם הפכו אותו לחסר אונים.

לעיתים קרובות, שינוי מתרחש בעקבות משבר. במקרה הזה, לא נראה שום משבר באופק ולכן צריך היה ליצור אותו. לעומרי למעשה לא הייתה שום סיבה ממשית לשנות את חייו כל עוד הוריו המשיכו לגדלו כנער.

צריך היה לעבוד עם הוריו שמבלי שישחררו אותו להתמודדות עצמאית, ימשיך עומרי בדפוסיו הקיימים ולמעשה הנזק שנגרם רק יעמיק.

זה היה הרבה יותר פשוט ממה שהם חשבו. צריך היה רק לחייב אותו להתמודד כדי שהוא יוכל להפגין כמה הוא באמת חזק. מרגע שהוריו הוציאו אותו מהבית, הוא החל לעבוד במכירות (הוא היה ממש טוב במילים….) התקדם, שכר לעצמו יחידת דיור והחל לחוות הצלחה מפרי עמלו.

הרבה פעמים הורים צריכים ללמוד רק לשחרר, בכדי לאפשר לילדים שלהם לגדול ולגלות את כוחותיהם.

דליה גרינבאום

דליה גרינבאום

יועצת זוגית | מדריכת הורים | פסיכותרפיסטית | מטפלת בשיטת CBT | משלבת גישות טיפול גוף-נפש

עוד עליי >
הילד בן 30

מאמרים נוספים

מחיר הגירושין

זוגות רבים המגיעים לטיפול, נמצאים באחת מתקופות החיים הקשות ביותר בחייהם. רובם חשים כישלון אישי גדול וכאב בשל ההשלכות העתידיות.

קרא עוד »

מחיר הבגידה

ראובן הגיע לטיפול יחד עם אשתו, כי היא הכריחה אותו.  בפגישה המשותפת היחידה שקיימתי איתם, היה ברור שהוא נוכח-נפקד. הראש

קרא עוד »

לחפש עבודה זו עבודה

מפסיקים להשקיע אנרגיה בחיפוש עבודה וממקדים במציאת עבודה- ההבדל הוא למקד במה אנו מחפשים. עלינו לייצר רשימה של מה חשוב

קרא עוד »
מעוררי השראה

מעורר השראה

לעיתים רבות אני מוצאת קשר רב בין העיסוק שלי לבין שאלת האושר. לא שאני מתיימרת לדעת מהו אושר, אך פעמים

קרא עוד »