התערבות בזמן משבר

התערבות בזמן משבר

אנו מתייחסים לרוב אל המושג משבר, כמצב לא רצוי. זהו מצב בו נכפה עלינו שינוי עימו אנו נאלצים להתמודד. משברים נוצרים במצב של שינוי לא רצוי. אם נשאל את עצמנו הרי שלרובנו אירועים מסויימים מוגדרים כמשבר ואירועים אחרים כמצבי שינוי לא נוחים. ההבדל הוא באופן בו אנו תופסים את ההשפעה של אותו אירוע על חיינו. כאשר אנו חשים שיש ביכולתנו להתמודד עם מצב של שינוי, הרי שאנו צולחים את המעבר ממצב אחד למצב אחר. כאשר אנו מתקשים להתמודד עם השינוי שנוצר, וחלה ירידה במצב הרוח שלנו וביכולת התפקוד שלנו, נחווה את השינוי כמשבר.

רוב האנשים חווים יותר מצבים שהם מצבים של שינויים, יותר מאשר מצבים שנחווים כמשבר.

בתרבויות אחרות כמו בתרבות הסינית, משבר נתפס כהזדמנות לצמיחה. על פי תפיסה זו, משבר הוא תהליך טבעי בו האדם מתפתח ממצב אחד למצב אחר, הוא מפתח את יכולת ההתמודדות שלו ובכך מעשיר את ארגז הכלים שלו בהתמודדות עם מצבי חיים.

כאשר אנו עוסקים במשבר, חשוב שנדע שמשבר יכול להיווצר גם בקרב אנשים בריאים. כאשר אדם מתמודד עם צליחת המשבר, הי שהוא מרחיב את כלי ההתמודדות שלו וקיים סיכוי טוב, שהוא יצליח להתמודד טוב יותר עם משבר בעתיד.

משבר, מוגדר כמצב בו התרחש אירוע המזוהה כמסוכן או כמעורר מצוקה. אירוע זה, מתפרש כמאיים וכי לאדם אין הכלים להתמודד ומתעוררת תחושה של חוסר אונים.

משבר נמשך פרק זמן של 4-8 שבועות.

כאשר יש ירידה ניכרת בתפקוד, ירידה במצב הרוח חשוב לפנות לטיפול וזאת בכדי למנוע את העמקת המצב המשברי.

ניתן לאבחן משבר כמלווה:

שינוי קוגניטיבי- קושי בהתמצאות, קשיי ריכוז, אובדן הערכת זמן.

שינוי רגשי- חרדה, מתח, פחד, חוסר שקט.

שינוי גופני- הזעה, דופק מואץ, הקאות.

חוסר אונים – קושי במציאת פתרונות למצב הקיים.

מטרת הטיפול קצר המועד בהתערבות במשבר, היא להחזיר את התפיסה המציאותית, הפחתת רמת הסבל, הקלה  בסימפטומים הגופניים ורכישת כלים לפתרון הבעייה.

מטרת הטיפול המרכזית, היא להחזיר לאדם את תחושת השליטה בחייו.

זהו טיפול ממוקד, אשר מסתיים בתום המשבר. מטרת הטיפול, היא להחזיר למטופל את תחושת השליטה (המסויימת) לחייו, לדעת להתמודד עם תחושת הכאוס ולחזק את כמות המשאבים האישיים להתמודד עם המצוקה. בטיפול, נלמדות טכניקות של הרפייה, אשר מסייעות בהורדת רמת המתח . בנוסף המטופל הופך לאקטיבי בכדי ליצור סדר בחייו. הפעילות האקטיבית, מחזקת את תחושת המסוגלות האישית ומייצרת תחושה אצל המטופל, שהוא מסוגל להתמודד עם המצב החדש.

אז אם גם אתם חווים משבר, אתם מוזמנים לעשות את הצעד הראשון ולקבוע פגישת היכרות. טיפול מוקדם במשבר, עשוי לחסוך כאב וסבל מיותרים ועשוי למנוע התפתחות המשבר למצב כרוני.

 

דליה גרינבאום

דליה גרינבאום

יועצת זוגית | מדריכת הורים | פסיכותרפיסטית | מטפלת בשיטת CBT | משלבת גישות טיפול גוף-נפש

עוד עליי >
התערבות בזמן משבר

מאמרים נוספים

מחיר הגירושין

זוגות רבים המגיעים לטיפול, נמצאים באחת מתקופות החיים הקשות ביותר בחייהם. רובם חשים כישלון אישי גדול וכאב בשל ההשלכות העתידיות.

קרא עוד »

מחיר הבגידה

ראובן הגיע לטיפול יחד עם אשתו, כי היא הכריחה אותו.  בפגישה המשותפת היחידה שקיימתי איתם, היה ברור שהוא נוכח-נפקד. הראש

קרא עוד »

לחפש עבודה זו עבודה

מפסיקים להשקיע אנרגיה בחיפוש עבודה וממקדים במציאת עבודה- ההבדל הוא למקד במה אנו מחפשים. עלינו לייצר רשימה של מה חשוב

קרא עוד »
מעוררי השראה

מעורר השראה

לעיתים רבות אני מוצאת קשר רב בין העיסוק שלי לבין שאלת האושר. לא שאני מתיימרת לדעת מהו אושר, אך פעמים

קרא עוד »