גישה – זה כל הסיפור

גישה

כמה פעמים במהלך חייכם אתם מרגישים שאתם לא משיגים את מה שבאמת הייתם רוצים ומאוכזבים מרמת ההישגים שלכם? 

תחושה זו של החמצה מאוד אופיינית לעידן הנוכחי שבו מלכתחילה יש שאיפה למצוינות ועידוד של הישגיות ותחרותיות.

קיימים שלושה גורמים המשפיעים על התוצאות שלנו: 

  • ידע- האינפורמציה שרכשנו במהלך השנים. לדוגמא לזוגיות, אנו מביאים את כל הידע שצברנו מהקשר הזוגי שהתקיים בין ההורים שלנו, קשרים זוגיים אחרים שהיו לנו, ומה שראינו בסביבה.
  • מיומנות – הכלים והפעולות בהם אני משתמש כדי להוציא את הידע שלי אל הפועל. למשל בהורות, הניסיון שצברנו  במהלך השנים.
  • גישה- היא האופן שבו אני מסתכל על הדברים והדרך שבה אני בוחר להפעיל את הידע ואת המיומנויות שיש ברשותי. הגישה שלנו לחיים מורכבת משלושה מרכיבים: מחשבה, רגש ופעולה. המחשבות שאנו חושבים, גורמות לסוג מסוים של רגשות, ורגשות אלה מפעילים  אותנו.

לדוגמא, זוג שהגיע לייעוץ לאחר שנתיים שנישאו תארו בפניי מריבות וויכוחים רבים. במפגשים  סיפרה האישה כי פגשה את בעלה בתקופת שפל בחיים שלה. היא חשה חסרת ערך ולא האמינה שמישהו ירצה להתחתן איתה. בעלה, כבן 38, הגיע לקשר הזוגי אחרי הרבה אכזבות ומתוך רצון להקים כבר משפחה. 

אל תוך הקשר הזוגי הביאה האישה את האמונה שהיא לא שווה כלום וראתה בבעלה כמי שהושיע אותה מהבדידות ומחיי הרווקות. הוא הביא אל תוך הקשר הזוגי את הרצון להביא ילדים אל העולם, והיא נראתה בעיניו מתאימה. 

הטענה המרכזית שלה כנגד בעלה הייתה כי הוא מתייחס אליה כאל ילדה קטנה, הוא לא מאפשר לה להתנהל באופן עצמאי מבחינה כלכלית, היא כמעט ולא יכולה לקבל החלטות לבד. הטענה המרכזית שלו הייתה כי הוא לא מרגיש אותה שותפה שווה בבית, הוא מרגיש לחץ גדול שמופעל עליו מבלי שהיא תהייה שותפה. 

קודם לנישואין האישה ניהלה חיים עצמאיים לחלוטין. היא שכרה דירה, קיימה חיי חברה, נסעה לחופשות עם חברים וחברות והרבתה לצאת .

כשניסינו להבין איך התרחש כיצד הפכה מאישה פעילה לאישה מתוסכלת ותלותית, הבנו כי האופן שבו נכנסה לקשר הזוגי עם בעלה השפיע על הקשר ביניהם: 

  • מחשבה- מחשבות שהיא לא שווה כלום ולכן היא לא מוצאת גבר שירצה להתחתן איתה.
  • רגש- מחשבות שליליות אלו, העלו אצלה רגשות שליליים כלפי עצמה של רחמים עצמיים, ייאוש וכעס על העולם.
  • פעולה- הגבר הראשון שפגשה, נישאה לו מחשש שלא תמצא מישהו אחר מתאים לה.

בתהליך הייעוץ, עם האישה, עבדנו על חיזוק הדימוי העצמי שלה. שכן כאשר אנו מסתובבים בעולם עם דימוי עצמי נמוך, אנו משיגים לנו תוצאות לא טובות. חיזוק הדימוי העצמי וביסוסו היה הכרחי לצורך בניית פלטפורמה שעליה ניתן יהיה לבסס קשר זוגי ממקום אחר. כפי שקורה בתהליך ייעוץ רבים אחרים, לאחר שהאישה החלה לפתח תובנות, היא החלה להעיז לשנות גישה בחייה הזוגיים ולתפוס מקום משמעותי יותר לצד בעלה. 

יעוץ זוגי בו שני בני הזוג מגיעים עם מוטיבציה להצליח, עשוי לעזור לכל אחד מהם לטפל ב”פצעי עבר”. במקרה המתואר, הרצון של שניהם להצליח סייע להם להתגמש ולפתח קשרים זוגיים מתחשבים יותר הלוקחים בחשבון את רצונותיהם וצרכיהם של כל אחד.

דליה גרינבאום

דליה גרינבאום

יועצת זוגית | מדריכת הורים | פסיכותרפיסטית | מטפלת בשיטת CBT | משלבת גישות טיפול גוף-נפש

עוד עליי >
גישה

מאמרים נוספים

מחיר הגירושין

זוגות רבים המגיעים לטיפול, נמצאים באחת מתקופות החיים הקשות ביותר בחייהם. רובם חשים כישלון אישי גדול וכאב בשל ההשלכות העתידיות.

קרא עוד »

מחיר הבגידה

ראובן הגיע לטיפול יחד עם אשתו, כי היא הכריחה אותו.  בפגישה המשותפת היחידה שקיימתי איתם, היה ברור שהוא נוכח-נפקד. הראש

קרא עוד »

לחפש עבודה זו עבודה

מפסיקים להשקיע אנרגיה בחיפוש עבודה וממקדים במציאת עבודה- ההבדל הוא למקד במה אנו מחפשים. עלינו לייצר רשימה של מה חשוב

קרא עוד »
מעוררי השראה

מעורר השראה

לעיתים רבות אני מוצאת קשר רב בין העיסוק שלי לבין שאלת האושר. לא שאני מתיימרת לדעת מהו אושר, אך פעמים

קרא עוד »